Co to jest motyw i gdzie go szukać?
Motyw jest tym, co odpowiada za wygląd naszej strony. Jego wybór jest jednym z trudniejszych momentów budowania strony. Obecnie w repozytorium WordPressa znajduje się prawie 8 tys. motywów, co zdecydowanie nie ułatwia sprawy. W tym artykule podpowiem Ci 5 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze motywu. Mam nadzieję, że ułatwi Ci to podjęcie decyzji.
Krok 1: Sprawdź ilość pobrań oraz opinie
Szczegółowe informacje na temat motywu można sprawdzić klikając w poszczególny motyw.

Pierwszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest ilość aktywnych instalacji oraz oceny użytkowników. Im więcej osób używa danego motywu, tym jest lepiej przetestowany oraz większe prawdopodobieństwo, że jego twórcy nadal będą go rozwijać.
W repozytorium WordPressa nadal można znaleźć dużo motywów, nad którymi już nikt nie pracuje i nie ma sensu ich używać.

Krok 2: Sprawdź datę ostatniej aktualizacji oraz zgodność z najnowszą wersją WordPressa
Potwierdzeniem tego, że dany motyw nie został porzucony przez twórców jest informacja o ostatniej aktualizacji oraz dostosowaniu do najnowszej wersji WordPressa.
Jak widzisz na przykładzie motywu Astra, był on aktualizowany w ciągu ostatnich 2 tygodni (stan na dzień 31.10.2020) oraz jest dostosowany do wersji WordPressa 5.3 oraz wyższych.

Krok 3: Oceń funkcjonalność motywu
Ocena funkcjonalności motywu, to sprawdzenie, co możemy zrobić z danym motywem, czyli jak możemy rozwijać naszą stronę. O tym co potrafi dany motyw, informują nas tagi lub informacje na stronie motywu.

W trakcie szukania motywu w repozytorium WordPressa, możemy również nakładać filtry, które odsieją nam motywy bez danych funkcjonalności.
Ocena pod kątem rozwoju strony
Sprawdzamy wówczas, czy dany motyw pozwoli nam na założenie bloga, sklepu, dodanie kolejnej wersji językowej strony.

W trakcie oceny funkcjonalności motywu doradzam myślenie w perspektywie długoterminowej i nie trzymanie się kurczowo swojej wizji na dziś. W tym momencie chcesz mieć prostą stronę wizytówkę, ale nie do końca wiesz, w którą stronę będzie ewoluował Twój biznes i choć teraz tego nie planujesz, to może za rok lub dwa okaże się, że potrzebny Ci sklep lub strona dwujęzyczna. Jeśli wybierzesz motyw, który nie daje Ci takiej możliwości, wówczas będziesz musiała go zmienić. Aby nie komplikować sobie życia w przyszłości polecam wybrać motyw, który nie zablokuje Twoich przyszłych działań.
Kiedyś możesz chcieć wdrożyć na swojej stronie blog, sklep, tłumaczenie czy platformę kursową, więc zadbaj o to, aby wybrany przez Ciebie motyw dał Ci tę możliwość.
Ocena pod kątem personalizacji strony
Ważne, by motyw umożliwiał nam dokonanie jak największej ilości zmian z poziomu ustawień, bez ingerencji w kod strony. Dzięki temu będziesz mogła samodzielnie zmieniać na niej kolory lub fonty, a uwierz mi, że będziesz chciała to robić, bo to fajna zabawa 😉
Krok 4: Sprawdź formę wsparcia i dokumentację
Dokumentacja
Kolejnym ważnym elementem w procesie wyboru motywu jest sprawdzenie dokumentacji motywu. Dokumentację zwykle można znaleźć na stronie motywu. W przypadku Astry mamy bazę wiedzy w zakładce Docs.


Wsparcie techniczne
W tym wpisie zajmujemy się tylko i wyłącznie darmowymi motywami, które najczęściej mają wsparcie techniczne w postaci forum. Warto wejść na takie forum i sprawdzić, kiedy ostatnio zostało coś zgłoszone i czy problem został rozwiązany. To kolejne potwierdzenie tego, że ktoś się zajmuje danym motywem.

Krok 5: Oceń wygląd strony oraz możliwość personalizacji
I tak docieramy do ostatniego etapu wyboru motywu, który zwykle jest pierwszym krokiem. Bardzo często zwracamy zbyt dużą uwagę na wygląd motywu, szukamy długo idealnego rozwiązania. Kiedy po wielu dniach poszukiwań udaje nam się odkryć nasz jedyny i niepowtarzalny motyw i zaczynamy go wdrażać na swojej stronie, wówczas zaczynają się kłopoty.
Pamiętaj, że za wygląd strony w dużej mierze odpowiadają kolory, zdjęcia i fonty na jakie się zdecydujesz. Zadbaj o to, aby wszystko było spójne. O tym jak wybrać kolory i fonty na stronę pisałam w oddzielnych artykułach.
Polecam również wybrać motyw, który współpracuje z jakimś page builderem. Dzięki temu będziesz mogła w prosty sposób zmienić układ strony.
Najczęściej używa się kilku wiodących page builderów na rynku, ja rekomenduję Elementor, który w darmowej wersji daje sporo możliwości. A jeśli czegoś Ci zabraknie, to jest duża szansa, że znajdziesz to w jednym z darmowych dodatków.
Jak sprawdzić wygląd motywu?
Aby zobaczyć, jak wygląda dany motyw na żywo, trzeba zobaczyć jego demo, które jest dostępne na stronie motywu.

Jak wybrać motyw – Moje kryteria i rekomendacje
Poniżej przygotowałam dla Ciebie zestawienie dwóch motywów najczęściej wybieranych przez klientów zlecających mi zrobienie strony.
Tabela zawiera dane na dzień 31.10.2020.
Jeśli uda mi się przetestować kolejny motyw, który spełnia omawiane rekomendacje, to dodam informacje na jego temat.
Astra | Rife | |
Opinie | 5/5 | 5/5 |
Ostatnia aktualizacja | 22.10.2020 | 7.09.2020 |
Ilość aktywnych pobrań | ponad 1 milion | ponad 30 tysięcy |
Blog | tak | tak |
WooCommerce | tak | tak |
Dostosowany do tłumaczeń | tak | tak |
Możliwość wyłączenia stopki i nagłówka | tak | tak |
Wyśrodkowane logo | tak | nie |
Dostosowany do Elementora | tak | tak |
Możliwość zmiany kolorów | tak | tak |
Możliwość zmiany fontów | tak | tak |
Przydatne linki | Opis funkcjonalności Lista darmowych demo Dokumentacja Wsparcie techniczne – forum | Opis funkcjonalności – zjedź w dół strony do sekcji Core Features Lista darmowych demo Dokumentacja Wsparcie techniczne – forum |
Jak sprawdzić, jaki motyw został użyty na stronie?
Jeśli wpadła Ci w oko jakaś strona i chcesz sprawdzić, jaki motyw został na niej użyty, to możesz to zrobić TUTAJ.
Jak wybrać motyw? – Checklista
W ramach podsumowania tego wpisu, przygotowałam dla Ciebie checklistę, która pomoże Ci zastosować w praktyce moje wskazówki. Checklista czeka na Ciebie w zakładce Freebie razem z innymi darmowymi materiałami, przydatnymi w tracie budowy strony.
Powiązane artykuły
- Etapy budowy strony internetowej
- 9 fontów imitujących pismo ręczne
- 3 sposoby na znalezienie kolorów na stronę internetową