Dziś zapraszam Was na gościnny wpis Anety Łacwik, która w sieci działa pod marką Wysłowiona. Aneta jest copywriterką i specjalizuje się między innymi w tworzeniu treści na strony internetowe. Jej kunszt możecie podziwiać między innymi na mojej Stronie Głównej oraz w zakładce O mnie.
W artykule Anety przeczytasz o 4 powodach, dla których warto budowę strony internetowej zacząć od stworzenia treści
Życzę miłej lektury 🙂
Zamawiasz wykonanie strony internetowej. Wiesz, że bez pewnych rzeczy ani rusz – logo, kolorystyka strony, fonty, grafika, teksty… a nie, chwileczkę. Z tekstami przecież można poczekać. Najwyżej wstawi się jakieś „Lorem ipsum”, a potem wrzuci docelowy tekst. Albo tylko zaplanujemy nagłówki, a resztę się później dopisze… Też tak myślisz? No to sprawdź, dlaczego warto zadbać o teksty na stronę, zanim zlecisz jej wykonanie.
Projekt tekstu ułatwia projekt wyglądu strony
Wykonawca strony obsypie Cię złotem, jeśli dostarczysz mu dobrze zaprojektowane teksty.
Nie będzie się głowił, jak rozmieścić treści między sekcjami, gdzie wstawić nagłówki i podnagłówki, jakie informacje przekazać ciągłym tekst, a jakie wypunktować i które fragmenty wyróżnić. Nie będzie też rozmyślał, gdzie wstawić przyciski linkujące do innych stron.
Te wszystkie wskazówki znajdzie w projekcie tekstu. Dzięki temu będzie mógł skupić się na layoucie strony, aby skupiał uwagę odbiorcy na treściach i ułatwiał ich odbiór.
Jeśli więc dostarczysz webmasterowi gotowe, umiejętnie zaprojektowane treści, zdecydowanie przyśpieszy to prace nad stroną.
Styl tekstów a styl całej strony
Jeśli masz stworzoną identyfikację wizualną marki, to świetnie. I webmaster, i copywriter powinni ją uwzględnić w swoich projektach. Często jednak zdarza się, twórca strony nie ma żadnych wytycznych w związku z brandingiem. Co wtedy?
Wtedy może go zainspirować właśnie styl tekstów.
Swobodny, „luzacki” czy bardziej oficjalny? Bezpośrednio zwracający się do odbiorcy czy skrywający się za „nasza firma”? Dla uważnego webmastera teksty to skarbnica wiedzy o tym, w jakim stylu utrzymać całą stronę, aby była spójna z treściami.
Jeśli wykonawca strony nie będzie miał wglądu w treści, ryzykujesz, że kolorystyka strony, styl zdjęć czy rozwiązania graficzne będą boleśnie niespójne ze stylem tekstów.
Treść zatrzymuje odbiorcę na stronie
Wygląd strony jest ważny. Koszmarny layout potrafi zmarnować nawet najlepszą treść. Niestety nie zawsze twórcy stron uwzględniają wskazówki zawarte w projekcie tekstu. Wiele razy sama doświadczałam katuszy, gdy moje teksty lądowały na stronie jakby żywcem wyjętej z końca lat 90-tych.
Ale jest też tak, że zachwycający wygląd nie zrekompensuje słabego tekstu. Jeśli tekst będzie upstrzony perełkami w stylu „profesjonalnych usług” i „dynamicznych zespołów”, nie pomogą nawet najwymyślniejsze animacje.
A to właśnie tekst zatrzymuje na dłużej uwagę odbiorcy na stronie, a nie wygląd. Wygląd strony odbiorca ogarnie jednym spojrzenie. Żeby poznać teksty, musi poświęcić czas.
Wciągający tekst docenią zresztą nie tylko internauci, ale także algorytmy Google’a. Im dłużej użytkownicy przebywają na stronie, tym wyżej plasuje on Twoją stronę w wynikach wyszukiwania.
Nie zaczynaj więc strony od okładki, ale najpierw zdobądź wciągającą treść.
„Lorem ipsum” a sprawa polska
Język polski jest specyficzny. Długie wyrazy. Przecinki i kropki nad literami. Jakieś ogonki. Możesz zastąpić tekst na gotowej stronie słynnym „Lorem ipsum”. Tyle że „Lorem ipsum” na stronie wygląda inaczej niż tekst z polskimi znakami.
Jeśli twórca strony będzie pracował z docelowymi tekstami, dostosuje do nich typografię – wielkość fontów, wysokość interlinii czy łamanie wersów. Będzie mógł też od razu sprawdzić, jak tekst prezentuje się na nośnikach mobilnych, które są szczególnie wymagające dla formatowania tekstu.
Co prawda w sieci znajdziesz generatory, które miksują tekst z przypadkowych polskich słów. Ale nawet to nie da Ci pewności, że po wprowadzeniu tekstów docelowych, wszystko będzie zgrabnie wyglądało. Może trzeba będzie coś poprawiać w layoucie albo w tekstach. A to stracony czas i, zazwyczaj, dodatkowe koszty.
Wygląd i tekst – najlepiej ramię w ramię
Wykonawca strony (webmaster, grafik) i twórca tekstów powinni ściśle ze sobą współpracować podczas realizacji strony. Mogą wtedy na bieżąco konsultować ze sobą projekt i wprowadzać konieczne poprawki, aby warstwa słowna i wizualna pasowały do siebie w najdrobniejszych szczegółach.
Tyle w idealnym świecie 😉
Co zrobić, gdy zamawiasz osobno wykonanie strony i osobno teksty? Moja rada jest taka – najpierw opracuj projekt treści na stronę. Otrzymasz zarys konstrukcji strony, zadbasz o spójność treści i wyglądu i przyśpieszysz cały projekt.
Powiązane artykuły:
- Budowa strony w WordPress – zlecić, czy zrobić samodzielnie?
- Etapu budowy strony internetowej
- Jak przygotować zdjęcia na stronę?